Mapa wtrysku

Mapa wtrysku to nic innego jak tabela zawierająca informacje jak duża powinna być dawka paliwa podawana dla danych obrotów silnika i obciążenia. Informację o obciążeniu silnika ECU otrzymuje z czujnika MAP (nie mylić z mapą) lub MAF. Fabryczne mapy wtrysku opracowane są jako kompromis między maksymalnymi osiągami silnika, normami czystości spalin i dla wielu „wersji” paliwa obecnych na danym rynku. Należy pamiętać, że są one opracowywane dla fabrycznej konfiguracji silnika tj. dla fabrycznego filtra powietrza i wydechu. Jeżeli więc w jakikolwiek sposób wpłyniemy na ilość powietrza zasysaną do komory spalania konieczna jest zmiana dawki paliwa aby uniknąć wszelkich niekorzystnych zjawisk jak zbyt uboga mieszanka czy bardzo niebezpieczne spalanie stukowe.

Sonda lambda czyli czujnik AFR
Sonda lambda zwana też czujnikiem AFR to najważniejsze narzędzie do strojenia silników. Bez niego efektywny tuning nie jest możliwy. Sonda lambda odczytuje ilość tlenu zawartego w spalinach opuszczających silnik i na tej podstawie określa AFR mieszanki. Dzięki temu wiemy, czy ilość paliwa należy zwiększyć (uboga mieszanka) czy zmniejszyć (bogata mieszanka). Istnieją dwa typy sond lambda: wąskopasmowe (AFR 14,1 do 15,1), stosowane w fabrycznych układach wydechowych motocykli i szerokopasmowe (AFR 10,0 do 20,0), warsztatowe, wykorzystywane przez tunerów. Sondę szerokopasmową można też podłączyć do modułów Rapid Bike EVO i Rapid Bike RACING i w ten sposób uzyskać automatyczne urządzenie do strojenia silnika niezależnie od warunków w jakich pracuje.

Istnieje kilka sposobów na zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej:

– zmiana ciśnienia paliwa (metoda prymitywna i mało dokładna)
– zmiana wtryskiwaczy (nie pozwala na podawanie mniejszych dawek paliwa jeśli jest to potrzebne)
– elektroniczne modyfikacje sygnałów wykonawczych podawanych do wtryskiwaczy

Z przyczyn oczywistych w niniejszym artykule zajmujemy się tą trzecią metodą.
Niektórzy producenci motocykli (np. Ducati) stosują programowalne ECU w swoich motocyklach. Można w nich przeprowadzić typowy, znany z samochodów osobowych, chiptuning. Niestety motocykli takich jest w Polsce na tyle mało, że tunerzy nie zajmują się tego rodzaju usługami – przeprowadzenie programowania sterownika wymaga bowiem odpowiedniego sprzętu i oprogramowania.
Dla pozostałych motocykli możliwe jest zastosowanie modułów Rapid Bike, które podczas pracy odczytują wszystkie niezbędne dane wejściowe i na ich podstawie modyfikują sygnały wykonawcze wtryskiwaczy w taki sposób, aby skład mieszanki był optymalny.

Czujniki MAP i MAF
Większość silników wtryskowych posiada jeden z tych czujników. Dzięki nim ECU wie, jakie jest aktualne obciążenie silnika. Czujnik MAP (manifold absolute pressure – czujnik (pod)ciśnienia) przekazuje informacje jakie jest aktualne ciśnienie lub podciśnienie w kolektorze dolotowym. Czujnik MAF (mass air flow – czujnik przepływu powietrza) określa wprost ilość zasysanego przez silnik powietrza. Dane z tych czujników są dla ECU niezbędne do prawidłowego ustalenia dawki paliwa.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj część IV.

Comments