Wykresy z hamowni Honda CB1000R 2009 z modułem Rapid Bike

Prezentujemy poniżej wykresy z hamowni motocykla Honda CB1000R,

rocznik 2009 w którym zamontowany został tłumik LeoVince SBK oraz moduł tuningowy Rapid Bike. Jak widać dzięki zestrojeniu silnika motocykl uzyskał istotne przyrosty momentu obrotowego i mocy w niemal całym zakresie obrotów i dla każdego poziomu otwarcia przepustnicy.

Zacznijmy analizę od niewielkich otwarć przepustnicy, które używane są podczas jazdy turystycznej oraz spokojniej jazdy miejskiej.

Linia niebieska to wykres mocy przy otwarciu przepustnicy na 5%, przy fabrycznej mapie paliwa.  Po dostrojeniu mapy paliwa przy pomocy moduły Rapid Bike silnik przy tym samym otwarciu przepustnicy generuje moc, którą prezentuje linia czerwona. Wskutek dostrojenia mapy paliwa przyrost mocy wynosi 150%. Brzmi niewiarygodnie? Tak, ale cyfry uzyskane na hamowni nie kłamią. Moc generowana przy 5.000 RPM wynosiła przed strojeniem 4KM a po strojeniu 10KM.

Kolejne krzywe to moc generowana przy otwarciu przepustnicy na 10%. Linia zielona to moc przed strojeniem zaś linia brązowa to moc generowana po zestrojeniu silnika. Przyrost mocy wynosi w tym przypadku niewiele ponad 100% (8KM vs. 16,5KM przy 6.000RPM).

Na koniec pomiary przy otwarciu przepustnicy na 20%. Linia seledynowa – przed strojeniem, linia fioletowa – po strojeniu.  Największy przyrost mocy wynosi 30% przy 4.700 RPM gdzie fabryczna mapa paliwa powoduje bardzo duży „dół” w mocy.

Przy większych otwarciach przepustnicy również uzyskano istotne przyrosty mocy.

Pomiar przy otwarciu przepustnicy na 40% wykazał przyrost mocy na poziomie 13% przy 9.000 RPM. Linia niebieska to moc przed strojeniem a czerwona po strojeniu.

Na koniec zaś moc generowana przy otwarciu przepustnicy wynoszącym 95% i więcej. Jest to najrzadziej używane otwarcie przepustnicy chociaż najczęściej się na nim skupiamy. Tak czy inaczej w tym przypadku przyrost mocy jest również satysfakcjonujący i wynosi ponad 5% (122KM vs. 116KM przy 10.000 RPM). Linia zielona – przed strojeniem, linia brązowa – po strojeniu.

Na tym właśnie polega strojenie silnika motocyklowego, na który popularnie mówi się „tuning motocykli”. Celem strojenia jest uzyskanie optymalnych przebiegów krzywych momentu obrotowego i mocy (które to wartości są ze sobą ściśle powiązane). Wartości optymalnych nie można uzyskać poprzez zastosowanie gotowej mapy paliwowej opracowanej na innym motocyklu, w innych warunkach i na innym paliwie.

Prezentowane powyżej dane dotyczące mocy to wartości zmierzone na kole, skorygowane do normy DIN70020 (aby wartości mocy miały ten sam punkt odniesienia w zakresie temperatury i ciśnienia powietrza, które mają wpływ na moc generowaną przez silnik).

Comments are closed.